Форум Великой Снетинки

Темы для публикаций и разговоров


Історія села
21 декабря 2009 (я )

Вопросы-ответы Интервью Все записи

1

Ip: 77.52.23.170 Тема: Історія села
СТВОРЕННЯ ТА РОЗВИТОК КОЛЕКТИВНОГО ГОСПОДАРСТВА В СЕЛІ ВЕЛИКА СНІТИНКА

Вступ

      Робота присвячена висвітленню проблем радянської колективізації. В сферу роботи потрапляють питання дослідження причин та передумов колективізації, особливостей колективізації в селі Велика Снітинка Фастівського району Київської області та дослідження наслідків переведення села на планові рейки.
     Актуальність роботи полягає у дослідженні мотивів і особливостей колективізації в Україні, що дає право вказувати на тоталітарний характер радянського правління і антидемократичність комуністичної ідеології радянського зразка.


      Метою роботи є прослідкувати утвердження колгоспної системи на селі.
Досягнення мети здійснюється через реалізацію таких завдань:

- дослідити причини і передумови початку колективізації ;

- визначити і прослідкувати темпи колективізації;

- розглянути “куркульський” фактор у колективізації;

- визначити наслідки колективного ведення господарства.







 

Розділ І. Початок та цілі колективізації

     Зміна економічного курсу СРСР 1927р.
     У партійно-державному керівництві СРСР точилася гостра боротьба навколо питань щодо подальшого розвитку країни. Прискорення економічного розвитку, створення новітніх галузей промисловості, модернізація сільського господарства, всіх сфер життя були об'єктивною необхідністю, з якою в ке­рівництві ВКП(б) погоджувалися всі. Без цього надії на створення соціалістичного суспільства всередині країни і близьку світову революцію розвіювались, як міраж. Розбіжності виникли лише щодо темпів розвитку, джерел індустріалізації, пріо­ритетів різних галузей народного господарства. Навколо цих питань розгорнулася боротьба, коли особисті та групові амбіції керівників заступали суспільство з його реальними потребами.
     Гострої критики зазнав, зокрема, потенціальний суперник Сталіна у боротьбі за лідерство у партії Л. Троцький. Його звинувачували у «підкопі під неп», закликах до індустріалізації за рахунок зниження закупівельних цін на сільськогосподарську продукцію і підвищення їх на промислову. Майже всі керівники України, в тому числі Л. Каганович (тоді генеральний секретар ЦК КП(б)У), Д. Мануїльський, Г. Петровський, М. Скрипник, В. Чубар виступили проти Л. Троцького. Нечисленні його при­хильники в Компартії України - І. Дашковський, Н. Гордон, М. Голубенко, Я. Дробніс - не мали підтримки.
     XV з'їзд ВКП(б) (грудень 1927 p.) висловився за прискорення темпів розвитку народного господарства при збереженні рівноваги між різними галузями, за госпрозрахунок та інші елементи непу. Й. Сталін переконав більшість з'їзду, в тому числі М. Бухаріна та його прихильників, виключити Троцько­го з партії. Тим самим з політичної арени був усунутий один з
найпослідовніших противників Й. Сталіна. Останньому це відкрило шлях до необмеженої влади в партії та державі.
     XV з'їзд ВКП(б) прийняв директиви щодо першого п'ятирічного плану розвитку господарства СРСР. Модернізаційні процеси, згідно з цим планом, мали охопити усі сфери життя, у тому числі сільське господарство.[1.255]
     Відповідно до основних показників п'ятирічного плану розроблялися плани економічного розвитку України. У травні 1929 p. вони були затверджені XI Всеукраїнським з'їздом рад.
     Капіталовкладення в економіку України центр визначив у сумі 13 млрд крб. Це досить багато, якщо зважати, що в цілому на ка­пітальне будівництво в СРСР планувалося виділити 64 млрд. крб. Планувалося завершення будівництва Дніпровської гідроелектростанції, інших електростанцій, спорудження багатьох шахт, за­водів, фабрик. Виробництво електроенергії передбачалося збільшити в 2,5 рази, продукції машинобудування, головним чином важкого, — у 3 рази, хімічної промисловості - у 3,5 рази.
     П'ятирічний план потребував великих зусиль українського народу, але не обіцяв відповідного поліпшення його життя. Він закріплював традиційну структуру народного господарства, усталену ще до революції, котра ґрунтувалася на видобувних галузях і первинній обробці сировини .[2.256]
     Розвивати промисловість планувалось через перекачування коштів з сільського господарства. Але для цього треба було привести в дію надзвичайні заходи, що давали б можливість інакше, ніж через ринок, тобто значно вигідніше для держави, розподілити вироблену сільськогосподарську продукцію. Однак ці заходи були нездатні змусити селянина-господаря виробляти продукцію в потрібній для держави кількості. Справу могло владнати тільки вилучення у селян засобів виробництва і перетворення їх у найману робочу силу, яка працює за командою і не розпоряджається виробленим продуктом. Зручним шляхом для цього була комунізація

селянства. Ось чому вже у 1927 p., тобто до запроваджен­ня надзвичайних заходів, генсек сформулював незвичний термін — «всеосяжна колективізація». Він тут же пом'якшив політичний ефект від нового словосполучення, бо відніс його до невизначеного майбутнього. Але всеохоплююча, або, як стали пізніше говорити, суцільна колективізація швидко перетворилася на лозунг поточного моменту .[3.83-84]
      Відразу після завершення роботи XV з'їзду ВКП(б) почався перегляд його рішення вести господарське будівництво в рамках нової економічної політики. Приводом до цього стала хлібозаготівельна криза взимку 1927/28 p. Урожай 1927 p. був невисоким. Ціни на хліб, установлені державою, не задовольняли селян, тому вони не погодилися здавати зерно на заготівельні пункти. Подібна ситуація мала місце взимку 1925/26 p. Тоді для оздоровлення обстановки довелося підвищити закупі­вельні ціни і «заморозити» деякі новобудови.
      Однак 1928 p. події розгорталися за іншим сценарієм. У січні Й. Сталін у виступах перед місцевим партійно-радянським активом Сибіру звинуватив заможні верстви селянства в саботажі хлібозаготівель і закликав працівників судів та прокуратури застосувати до них 107-му статтю Кримінального кодексу РСФРР про спекуляцію. Це був перший крок до згортання непу. Економічні методи хлібозаготівель замінювались адміністративно-судовими. По суті, йшлося про повернення до продовольчої розкладки .[4.256-257]
     Аналіз кризи хлібозаготівель розглядався на квітневому і липневому пленумах ЦК ВКП(б) 1928 p. На цих пленумах виявилися розбіжності в підходах Й. Сталіна і М. Бухаріна до розв'язання економічних проблем. М. Бухарін був одним з найпослідовніших прихильників непу. Кризу хлібозаготівель 1927—1928 pp. він пояснював недоліками в роботі державного апарату, його невмінням враховувати економічну кон'юнктуру. Зі свого боку, Й. Сталін головну причину кризи вбачав у виступах проти радянської влади «класових ворогів», передовсім зміцнілого за умов непу

селянства. На його думку, по мірі «просування до соціалізму» опір «класового ворога» зростатиме. Ця теорія всі труднощі й проблеми в економіці та інших сферах суспільного життя списувала на прояви підступності противників радянської влади. А через те і подолання труднощів соціально-економічного розвитку зводилося до боротьби із «внутрішнім ворогом».
     Незгода з поверненням до методів «воєнного комунізму» проявлялась і серед партпрацівників в Україні. На липневому пленумі ЦК КП(б)У 1928 p. секретар Запорізького окружкому М. Ікс заявив: «Я не без деякого остраху хочу внести пропозицію, що пролунає різким дисонансом. Я хочу запропонувати з 1 липня, або із сьогоднішнього дня, припинити ударні темпи хлібозаготівель, які ми тепер проводимо... Треба прямо заявити, що останнім часом ми хліб не купуємо, а збираємо». Пропозиція М. Ікса була відкинута, а настрої, що відбилися в його промові, секретар ЦК КП(б)У П. Постишев оголосив «небезпечними».
     Після поїздки Сталіна до Сибіру по СРСР прокотилася хвиля арештів селян, яка охопила й Україну. Протягом 1928-1929 pp. у республіці «за спекуляцію» було притягнуто до суду 33 тис. селян. Заможні господарства обкладалися великим податком. 5 % селянських дворів оцінювались як куркульські, вони мали сплачувати 30 — 40 % суми сільськогосподарського податку. ЦК КП(б)У 1928 p. направив на село 6 тис. активістів для орга­нізації хлібозаготівель. За допомогою надзвичайних заходів у СРСР було заготовлено 115 млн. ц. хліба, у тому числі в Україні 42 млн. ц., або майже 37 % .[5.257]
     Сталін не наполягав на стопроцентній колективізації, хоч відстоював її суцільність. Це — не парадокс. Справа в тому, що генсек чудово розумів: селянин міг змиритися з відчуженням власності тільки під реальною загрозою взагалі втратити її, а тому потребував «заохочувального» прикладу розкуркуленого сусіда. У запланованих «соці­алістичних» перетвореннях

найзаможнішій частині селян випало зіграти роль куркулів. Якщо проти колгоспів протестували найбідніші селяни, соціальне становище їх не рятувало. Спеціально для такого випадку вигадливі апаратні чиновники знайшли новий політичний жупел — «підкуркульник».
     Здобутки кооперативного руху, як і заповіт засновника партії, аніскільки не перешкоджали Сталіну проштовхувати свій лозунг суцільної колективізації. Бухарін прилюдно заявляв, що в країні відбувається воєнно-комуністична переоцінка ролі виробничих товариств, що в наявності забуття ленінської концепції кооперування, коли стовповою дорогою до соціалізму визначаються не кооперативи, а колгоспи. Сталін на це відповів, що колгосп — також вид кооперації, причому найдосконаліший. Таке протиприродне поєднання двох принципово різних типів колективних господарств поступово увійшло в суспільну свідомість і втілилося у стереотип «колгоспно-кооперативна форма власності». Поєднання відбулося тільки на словах. На практиці ж одразу після здійснення колективі­зації всі форми сільської кооперації, крім споживчої, було ліквідовано, а споживчу — одержавлено.
     Курс на суцільну колективізацію офіційно проголосив листопадовий (1929 p.) пленум ЦК ВКП(б). На ньому було заслухано окрему доповідь Косіора «Про сільське господарство України і про роботу на селі». У відповідній постанові відзначалося, що Україна має розвинуту матеріально-технічну базу для перетворень у сільському госпо­арстві. Партійно-державному керівництву України про­понувалося посилити темпи колективізації .[6. 84]
     Орієнтуючись на позицію генсека, Молотов і Каганович на пленумі висловилися за здійснення суцільної колективізації протягом року. З ними солідаризувався Косіор. Однак інші учасники пленуму наполягали на тому, щоб завершити колективізацію за більш тривалий строк, у межах п'ятирічки. Пленум вирішив утворити комісію під керівництвом наркомзема СРСР Яковлєва для розробки питань, пов'язаних з колективізацією. Рекомендації

комісії було покладено в основу постанови ЦК ВКП(б) від 5 січня 1930 p. «Про темп колективізації і заходи допомоги держави колгоспному будівництву». Україну віднесли до регіонів, де колективізацію планувалося закінчити восени 1931 p. або навесні 1932 p.
     Колективізація була задумана Сталіним як комунізація, з утворенням господарств максимального рівня усуспільнення. Щоправда, в офіційних партійно-державних документах йшлося про артільну форму господарств, але в інструкціях, якими вони супроводжувалися, артіль ця мала вигляд комуни. Під час кампанії по колективізації почали усуспільнювати корів, дрібну худобу, птицю. Це зустріло рішучий опір селянських мас і різко загострило політичне становище. Сталін змушений був відступити. У статті «За­паморочення від успіхів», надрукованій у газеті «Правда» на початку березня 1930 p., він назвав порушення добровільності при вступі в колгосп та ігнорування присадибної ділянки колгоспника «перегинами» і поклав відповідальність за них на місцеві власті. Маневр заспокоїв селянство, а потім колективізація продовжувалася уже в артільній формі .[7.85]
     Отже, з 1927 р. готувалася нова програма політичного і економічного розвитку СРСР. Потреба індустріалізації країни, що була викликана міжнародною напруженістю, повинна була знайти джерела фінансування та розвитку. Руйнування села як культурного і національного центру українців і використання його потенціалу – стало тим засобом, який дав можливість здійснити промисловий стрибок 30-х рр. в СРСР.









Розділ 2. Створення та розвиток перших колективних господарств в селі Велика   Снітинка

      З приходом радянської влади почалися зміни і у нас на  селі. Найперше, почали створювати колективні господарства. Одною з форм організацій селян були комнезами, в Росії їх називали комбіди.
      В 1919 році невелика група селян створила перший комнезам. Першим головою комнезаму був Дем’ян Гаврилович Нещотний. До складу комнезаму входили: Митрофан Андрійович Лазаренко, Микола Якович Сажко, Артем Юхимович Паніматченко, Іван Дем’янович Бойченко, Терентій Олексійович Онищенко, Михайло Степанович Лазаренко.   
       На початку радянської влади процес утворення комнезамів приходив більш - менш демократично. Селяни самі вирішували чи йти в комнезам, чи залишатись одноосібником. Питання вступу вирішувалося на сходці села. Перша ж сходка селян різко розділилась на два табори. Одна частина селян це були малоземельні селяни, які мали вузькі наділи на глинищах, пагорбах та великому степу за 12км. від села. На чолі цієї групи стояли активісти створення комнезаму.
     Друга група селян - міцні хазяї, що володіли найкращою частиною землі. Це були Павло Салієнко, Сергій Атаманчук, Павло Пипко, Йосип Заграничний, Ничипір Пипко, до них також примкнута частина малоземельних селян, які хотіли працювати одноосібно. Обстановка була дуже напруженою. Але сходка прийняла рішення про створення комнезаму і зняття лишків землі у заможних селян і передачу їх у володіння малоземельним.    
     Зрозуміло, це викликало величезне невдоволення із спротив тих селян, у яких відбирали землю і ситуація так загострилась                                                                                             

, що дійшло до вбивства. Було вбито найбільш активного виконавця рішень сходки сількора Миколу Яковича Сажка.
     Люди в Україні, побачивши як діє радянська влада, її не сприйняли, що  визнав і ЦК. Багато людей почали збройну боротьбу проти влади. Наші односельчани зі зброєю в руках боролися проти радянської влади. Так між Фастовом  і Васильковом існувала озброєна група в 8000 чоловік. Населення повністю їх підтримувало.[8.15],[9.23]
     Влада дуже жорстоко придушувала ці виступи. Так  в квітні 1919 року в ціля ліквідації повстання було спалено радянськими військами села Романівка і Хідівці.[10.24]
      В 1919 році радянська влада на Україні, а особливо на Київщині, була ще дуже слабка і організація комнезамів йшла спонтанно. Часто в комнезами ішли люди, які тільки хотіли поживитися чужою власністю. “…Повсюду в комбеды проходят выскочки, лентяи и пьяницы, пропившие в былое время свою землю, на которой не хотели работать. Полнейшее отсутствие честности, добросовестности. О своей деятельности не дают отчета никому, даже сельскому обществу. По их мнению среднее крестьянство – это кулачество, а потому его подвергают мерам, применяемым Советской властью к кулакам, например, реквизиции, конфискации и т.п…..
     Конфискованные, реквизированные вещи, продукты сплавляют и даже пропивают.     Среднее кристьянство, видя всё это, слушает хитрих кулаков, которые говорят, что это строится коммуния лентяев не желающих работать. Они уничтожают то все, наше, добытое тяжким трудом, коммуния работать не хочет… Коммунисты готовое делить мастера. Поэтому сейчас полное единение средних крестьян с кулачеством”. Так писав селянин – комуніст Н. Остряниця в ЦК КП(б)У в серпні 1919р.[11.40]
      Все це привело до того, що в « Киевской губернии крестьяне стоят за советскую власть, но равнодушно не могут говорить о коммуне и коммунистах, видя в них разбойников и грабителей, к тому же в

представлении крестьян все коммунисты – евреи, и все евреи коммунисты» так писав голова раднаркому  Латвії, коли їхав з Фастова на Київ, в листопаді 1919 року.[12.18]
     Але нічого не допомогло. Радянська влада ставала міцнішою і вирішила серйозно взятися за селян, всяка видимість демократії була відкинута. Селян почали масово заганяти в колгоспи. Всякий спротив придушувався. Якщо селяни не хотіли йти до колгоспу то його обкладали такими податками, що він міг або розоритися і вмерти з голоду, або щоб вижити вимушений йти в колгосп. Особливо впертих розкуркулювали, арештовували і виселяли, забирали в концтабори.       
       В 1928 році Сталін висунув гасло «суцільної колективізації» , але селяни України не бажали масово вступати до колгоспів. Тоді сталінський режим вирішив задушити селян податками. Було введено на селі такі податки: «1) м`ясоподаток, 2)молокопоставки, 3) картоплепоставки, 4) штрафи і «стягнення» (так було і надруковано у відомості) – за різні провини і невчасну сплату 5) хлібоподаток – зернові, бобові, олійні культури, 6) поставки вовни. Далі грошові податки: 7) сільськогосподарський податок, 8) страховки, 9) культ збір, 10) само обкладання, 11) одноразовий, 12) натуродбутки – по лагодженню шляхів, або сплата грошима, 13) ще одна графа порожня на всякий запас! Але це ще не все: ще позики, заготовка овочів, закупка хліба, правда остання вважається добровільною, але посилання і виправдовування добровільністю платежів розцінюється як «активний опір» або опортунізм».[13.170]    Але це не допомагало і тоді режим вирішив винищити незгодних. Над Україною постала примара голоду.
      В 1930 році після статті Сталіна « Запаморочення від успіхів»? Селяни вирішили, що режим послабився і почали масово виходити з колгоспів. Цей процес набув таких масштабів, що Київський Окрвиконком  вимушений був подати відозву « До наймитів, незаможників та середняків Київщини». У всьому звинувачували куркулів: «… частина селянства Київщини, що

ввійшла була до колгоспів, під впливом куркульських агітацій, через свою несвідомість, а почасти й через перекручування  партійної директиви в колгоспному будівництві – почали виходити з колгоспів… Глитайня  та її прибічники, що зазнали великої поразки під час колгоспного будівництва намагаються розвалити колгоспи».[14.19]
     У другій половині січня 1930 p. спеціальна комісія політбюро ЦК КП(б) під керівництвом В.Молотова розробила план кампанії з розкуркулення. Його було затверджено в таємній постанові ЦК ВКП(б) від 30 січня 'Про заходи в справі ліквідації куркульських господарств у районах суцільної колективізації'. За цим документом, власники господарств, що підлягали ліквідації, поділялися на три категорії.
     До першої належали учасники й організатори антирадянських виступів. Вони мали бути “ізольовані” в тюрмах і концтаборах. До другої категорії потрапляли всі, хто чинив 'менш активний опір' кампанії розкуркулення, їх разом із сім'ями виселяли в північні райони країни. До третьої категорії зараховувалися всі, хто не опирався розкуркуленню, їм давалися зменшені земельні ділянки за межами колгоспних масивів.
       Населення в 30-х роках було налаштоване проти колгоспів, навіть біднота.   Про те, що в суспільстві такі настрої знали вищі органи влади України. Так в довідці ЦК «про роботу з біднотою» говорилося:
     «Беднота вокруг основных лозунгов партии не мобилизована. В результате чего можна слышать от бедноты – колективізація є колишня панщина, весною ліквідували кулаків, а тепер починають братися за бідняка і середняка. Часто можна чути от ми босі, голі, а коли підемо до колгоспів, то зовсім будемо голі і голодні».[15.67]
     Справа колективізації займала першочергову увагу всіх районових та сільських організацій та громадськості.
     Для проведення цієї роботи крім мобілізації всього активу на місцях було організовано увагу і всіх профспілкових організацій, учбових закладів, які

виділили низку бригад для проведення масової роз'яснюючої роботи, але суворого підбору, достатнього інструктування та систематичного керівництва роботою бригад на місцях не було. Це визнавалося  на засіданні  Білоцерківської окружної контрольної комісії 20 квітня 1930р.
     «До бригад, що складались на селах, в багатьох випадках входив непевний, а в окремих випадках явно ворожий для радянської влади елемент (жандарі1, куркулі та ін.), а велика кількість бригадирів просто аполітична та не знала села. З боку уповноважених РВК та сільрад був недостатній контроль над роботою численних бригад, та до того і підбір самих уповноважених був недостатній. Таким чином, селянство не всюди одержувало повного і вірного роз'яснення засад колективізації. Кожна з бригад і бригадири давали свої тлумачення. В той час більшість бригадирів, зіткнувшись з практичними запитаннями по колективізації (порядок погашення вступних і пайових внесків, внутрішній розпорядок праці в колгоспі, розподіл результатів господарчої діяльності та ін.), не змогли дати чітких, вірних пояснень, давали невірні і плутані, що зовсім не відповідали дійсності, пояснення, наводили сумнів на селянство в доцільності організації колгоспів, що відштовхувало селян від колективізації, а в окремих випадках антирадянський елемент використав своє перебування в бригадах для шкідницької роботи по розкладу колективної думки. Наприклад: в с. Кожанка Фастівського р-ну з'ясовувалось селянам, що потрібно в колективі працювати 200 діб на рік, а в другому селі це число збільшилось до 260 днів.
В с. Романівка голова колгоспу популяризуючи на загальних зборах виробничий план артілі, заявив: 'Що план розраховано так, що кожний працездатний жнець в середньому мусить нажати півтори нони за день'. Вимагали внесення вступних і пайових внесків при одноразовій забороні продавати з господарства будь-які продукти.
_________________________________________________________________
1. Жандарі – жандарми.
Не ваючи успіху в дорученій справі, дякуючи невірному тлумаченню перед селянами основних принципів колективізації частина сел перейшла до методів адміністрування, залякування, що приводило до примусового втягнення в колектив.
В погоні за 100 % колективізацією до певного терміну, актив 'ізощрявся' у вишукуванні методів роботи: найбільше застосування в практиці втягнення до колективу має бойкотування - відмовлення у відпуску краму із споживчої кооперації аж до найпотрібніших предметів широкого споживання (гас, сірники, сіль та ін.). Це відмічено по селах Житні Гори, Новоселиця, Романівна, Березна, Біліївка, Пилипівка, Зубарі, Каменеве, Оленівка, Триліси), причому в с. Трилісах Фастівського р-ну застосували бойкот не до окремих господарств, а до цілих кутків, що відставали у колективізації».[16.15-21]
     Влада на місцях теж не сиділа склавши руки, а боролася всякими методами за кращі показники  по «околгоспленню» селян. Дійшло до того, що на засіданні бюро Фастівського РПК 2 січня 1931 р. розглядалося питання по В. Снітинці після доповіді члена бюро РПК Коломацького.
« В зв’язку з наявністю перекручувань по селу В. Снітинка, виявленим т. Коломацьким утворити комісію в складі Т. Т. Знищенко, Трібельгорна та Вайсберга, якій пропонувати в декадний термін проробити обстеження по селу В. Снітинка та доповісти РПК. Головою комісії визначити т. Трібельгорна».[17.165]
   Але в той же час самі партійні органи Фастівського району вимагали ще більшого тиску на селян.
«Запропонувати фракції РВК в 3-х денний термін оформити пакетні матеріали на куркульські господарства, які й досі не сплатили с г. податку самообкладання та інших платежів.
   Доручити учпрокуророві та нарсудді протягом 8-х день розглянути ці матеріали й ужити до куркулів неплатників податків самих суворих мір кари (вислання за межі України, засудження до бупру і т. інше)».[18.11]
   
У людей які заборгували, так званих твердосписочників, забирали всю худобу.[19.46]
   Люди рятувались як могли різали худобу або переховували її у знайомих та родичів у містах тому що на міста плану заготівлі продуктів не було. Тому органи пропонували «… Райторгвідділу додати плян м’ясозаготівлі по місту Фастову».[20.74]   Міцні, так звані куркульські, господарства почали розорювати виселяючи силою за межі села поза колгоспні землі, забираючи у тих землю і наділяючи найгірші землі в розмірі 0,30 га. на «їдця» і до 5 га., не більше, на господарство.[21.121]
    Землі ж які забирали у селян та садиби передавали колгоспам, а «кулацькі семї там залишити де вони зараз проживають та переселивши господарства із їх хат в гірші бідняцькі хати».[22.10-12]
     В с. Трилісах Фастівського р-ну на загальних зборах вчинили глузування з громадянина, що не вступив до колгоспу, а саме: коли було обрано президію зборів, з аудиторії подано запитання, хто з членів президії не в колективі, виявили одного громадянина й під загальний крик запропонували йому залишити президію, причому заставили його вилізти попід столом. В тому ж с. Трилісах уповноважений проводив збори до 3 год. ночі аби взяти людей «ізмором», не випускаючи нікого з помешкання і коли не мав ніякого успіху оголосив 'що всі, хто був присутній на зборах, механічно входить до колективу'. В Фастівському р-ні в більшості сіл збори по колективізації проводили під озброєною охороною з комсомольців і лісників, причому зі зборів нікого не випускали (с. Каменеве, Велика Снітинка, Борова).
     Аби втягнути до колективу забирали насіння примусовим порядком та сільськогосподарський реманент у громадян, що не вступили до колективу, після чого йому оголошували, що його зараховано в колектив (с. Каменеве, Вінницькі Стави, В.Снітинка). На зборах залякували членів спілок, що хто не в колективі, того викинуть з роботи та профспілки. Не давали довідок не


членам коллективу, навіть біднякам, для одержання авансів на відгодівлю законтрактованої худоби.[23.103]
        Все це привело до того, що селяни почали говорити вже зимою 1931р. „Хай  зазеленіють кусти – прийде час, що й наше – право буде – тоді підемо по м’ясозаготівлю до бідноти”.[24.74]  
         Але Радянська влада вже зміцніла і колгоспне будівництво продовжу- валось. В 1931р. в с. В.Снітинка був один колгосп 1 Травня головою колгоспу став Нітун. (13). Він замінив Закуденка Олександра Петровича.
   Вже в 1933р. існувало два колгоспи: ім. І-го Травня та ім. Косіора. Ось характеристика цих колгоспів станом на 1933р.
   Колгосп ім. І-го Травня :
«а) нагрузка на 1 трудоспособного -2.5га;
б) оплата трудодня в 1933р. натурой – 1,32 кгр;
    Предполагаемая оплата в трудоднях в 34г -2,6 кгр;
 в) натуральная задолженность – 300 цент.;
г) хозяйственными постройками колхоз обеспечен;
д) севооборот шестипольный;
е) задолженность колхоза М Т С – 1200р.
                                 Предложения
а) Поднять  под озимый посев дополнительно 75га, увеличить зяблевую пахоту на 100га;
б) вырастить и сохранить 17шт. конского молодняка для пополнения тягла;
в) провести мелиорацию на площади 85га., для чего необходимо кредита в размере 5000руб.;
г) завести многолетние травы, для чего закупить 15 центнеров семян для посева клевера;
д) для укрепления и расширения М Т Ф. Необходимо купить 30 тёлок , предоставив для этого кредит 15000 руб.


е) обеспечить рабочую силу в колхозе за счёт допереселения из других районов 40 семей.   
      Колхоз имени Косиора с. Большая Сніж(т)инка
            Характеристика
а) Нагрузка на 1 трудоспособного – 2 га.
б) Оплата 1 трудодня натурой в 33 г. 1.85 кгр., в 34г. – 2.5 кгр.
в) МТФ и СТФ в стадии организации.
г) Подсобная отрасль хозяиства в колхозе – кролиководство.
д) Натуральная задолженость – 25 цент. семенной ссуды.
            
            Предложения
а) Кроме предусмотретенных договором работ провести пахоту под озимые 40га., зяблевой пахоты – 40 га.
б) перейти с осени 34г. на устойчевый севооборот.
в) Укрепить МТФ, докупить 10 телят, предоставив кредит на сумму 5000руб.
г) Ввести тровосеяния.  В этом же году посеять 7 центнеров конюш.
д) Для пополнения колхоза рабочей силой, необходимо допересилить с других районов 20 хозяйств».[25.342-343]
      В той час оплата в колгоспах проводилась по трудоднях, або як казали в народі “працювали за палочку”, тому що кожного дня бригадир відзначав у відомості зроблену роботу і ставив в клітинці риску - “палочку”. Але за запізнення, хворобу, невиконання норми могли поставити 0,25 трудодня. За один трудодень могли дати десь майонезну баночку вівса (зі спогадів Теличка Миколи Петровича).
      Кожному колгоспнику на руки видавалась трудова книжка колгоспника. Всі виконані роботи і кількість нарахованих йому трудоднів бригадир записував у ТКК. Документів, які посвідчують особу у селян практично не було і втекти з села в інше село, або в місто було дуже і дуже важко.


       В страшному 1933 р. колективізація продовжувалась. Людей розкуркулювали, висилали, викидали на вулицю.
  В селі був один млин, три вітряки. Млин і вітряки закрили і розібрали люди на паливо, а останній згорів під час В.В. війни.
      В кінці 30-х років було створено ще один колгосп - ім. Чапаєва, а колгосп ім. Косіора було перейменовано ім. Калініна. З цього часу майже все населення села Велика Снітинка працювало в колгоспах.
      Праця була дуже важка. Практично все робилось руками. Своїх тракторів в колгоспах не було. Обробляти землю допомагала фастівська МТС.   
       Колгоспи поступово міцнішали і люди почали жити краще. Настав 1941 рік. З початком Великої Вітчизняної війни багато наших односельчан пішли на фронт. Коли стало зрозуміло, що село займуть німці, почалася евакуація. Виїжджали хто як міг, спеціально влада нікого не вивозила. З колгоспного майна вивезли частину зерна і евакуйовували на Схід худобу. Погнали її до Дніпра, але перед річкою колону розбомбили німецькі бомбардувальники і селяни через деякий час повернулися до дому.
      Під час німецької окупації колгоспів не було. Німці організовували людей на обробіток землі, але все забирали собі і вивозили. Останній урожай зібрати не встигли. Окупанти спочатку організували колгосп і поліцаї зганяли людей на роботу, але робили люди там аби день до вечора. Все одно весь урожай забирали. До 1943 року він перестав існувати.

__________________________________________________________________
         В колгоспній виробничій енциклопедії так пишеться про норми відробітку і розцінки робіт в трудоднях: « Норми виробітку переглядають і встановлюють на основі рівня продуктивності праці, досягнутого передовиками – колгоспниками. Відповідно до цього, за рішенням загальних зборів колгоспників, норми підвищують». В 1948 році постановою Ради  Міністрів СРСР було встановлено 9 груп на розцінки в трудоднях, від 0,5 за некваліфіковану працю, до 2,5 трудодня за високу кваліфікацію.[26. 28-29]
__________________________________________________________________

Розділ 3. Складний шлях розвитку колективних господарств другої половини 40 вих – 90 ті роки


     Після визволення села від німецько-фашистських загарбників життя поступово входило в мирне русло, але податковий тиск на селян не зменшувався. Практично всі податки, які згадувались вище, залишились. Державні органи дуже прискіпливо перевіряли всіх людей що перебували на тимчасово окупованій території. Були випадки, коли жінку не брали на роботу в колгосп тільки через те, що до війни її сім`я не працювала в колгоспі, а після загибелі чоловіка на фронті не було надано довідки про смерть. Такі питання розглядались на рівні району. Люди йшли в колгоспи, бо треба було якось виживати і крім цього селяни не мали паспортів, тому вирватись з села було дуже важко. Треба було мати дуже добрі відносини з головою сільської ради, або прописувати дітей у місті, щоб вони потім отримали паспорт, або ж завербовуватись на будови п’ятирічки.
В 1947 році голод знову прокотився нашою Батьківщиною. Далися взнаки роки війни, розруха та неврожай 1946 року через страшну посуху. Життя в селі було дуже важким, але такого страшного голоду як в 1932-1933 роках не було. Добре було вже те, що не ходили по хатах, як в 33 році, і не забирали продукти. Люди спочатку вживали в їжу той урожай, який зібрали восени, але він був дуже мізерний. Розповідали, що посадивши 6 мішків картоплі весною, восени накопали два , трохи більшої за горох. Багато людей взагалі не копали, бо не було чого копати, все згоріло на сонці. Варили цю картоплю не до повної готовності, витягували з казанка терли в руках, щоб відлущилась шкірка, або їли з шкіркою. Дуже швидко ці запаси вичерпались.


І люди знову почали їсти різні трави, внутрішню частину очерету, жабурниці (беззубка), ловили рибу, черепах та інше.
     Для того щоб вижити, ходили на поля і збирали залишки колгоспного урожаю. Під Вишняками, на колгоспному полі, збирали мерзлу картоплю з якої потім вимивали крохмаль, разом з висівками замішували на воді і робили млинці. Їх у нас називали «примусовці», а в Росії «тошнотики». Продавали їх і на базарах. Часто їх жарили і на машинному мастилі, яке змогли вкрасти в колгоспі. Народ навіть придумав такий вірш:
Тошнотики, тошнотики,
Какая ваша честь,
А если бы вас небыло,
То что бы было есть.
     Більшість людей в селі працювала в колгоспах, де отримували обіди, хоч пісні, рідкі, але все ж їжа. Часто батьки більшу частину цього мізерного обіду забирали додому дітям і це було ціле свято, особливо як приносили кусочок хліба. В школі варили затірку і давали її учням, але не всім. В основному старались нагодувати сиріт та напівсиріт.  Люди, якщо знаходили на полі мерзлі буряки, не з’їдали їх, а варили з них горілку, яку потім в Фастові міняли на харчі. Дехто з людей їздив на Західну Україну, там такого голоду не було, і звідти везли продукти, вимінюючи їх за щось цінне, бо грошей було мало. Хто працював на залізниці, особливо  машиністом на паровозі, той не так голодував бо їм давали пайки.
     В цей час тяжко було не тільки з продуктами, але й з іншими товарами. Одежу часто шили з брезенту від палаток, перешивали шинелі. Н е було і взуття і люди вимушені були самі щось видумувати. Так було придумано «чуні» - клеєні та зшиті зі старих автомобільних камер, високі калоші. Говорили: «Спсіба Сталіну грузіну,
          що узув нас у різіну».  

     Як паливо використовували все, що горить: солому, картоплиння, кукурудзиння, сушили кінські й коров’ячі кізяки і ними топили. Дров було дуже мало. По ярах, які зараз заросли деревами та чагарниками, було голо, бо люди на паливо вирубували все, що могло горіти, і очерет та осоку теж.
     Вугілля на села тоді не завозили, діти 11ти – 12ти років ходили у Фастів, туди де зараз електродепо. Там в 40вих роках чистили топки паровозів і діти наввипередки хапали навіть ще гаряче вугілля з відвалів. Це вугілля потім несли додому і або самі ним палили, або продавали. У машиністів або працівників залізниці біля тендерів можна було виміняти за горілку якийсь кусок хліба.
     Поступово почалась відбудова колгоспів. В той час сільська рада мала значний вплив на колгоспи і могла «уповноважувати»  голів колгоспу.    
В 1945 р. в селі було три колгоспи:
    І ім. Чапаєва – голова Власенко М. Ф.
    ІІ ім. 1 Травня – голова Пераківський А. С.
    ІІІ ім. Калініна - голова Хорват Ф. Й. [27.82]
   Садиба колгоспу ім. Чапаєва розташована була за Саперкою біля Ганжиного. Садиба колгоспу ім. Калініна – за Дранівкою, ім. 1 Травня – там де зараз НДГ Великоснітинське.

21 декабря 2009

Ip: 77.52.54.45 Тема: Історія села

Моя земля – мій скарб і мій талан, ти – святощі мої, блаженство!

Рубрика: До 85-річчя утворення Фастівського району: сторінки історії і сьогодення сіл Фастівщини

Немає кращої землі, аніж моя! Синьоока красуня (тринадцять ставків), у синяві твоїй – всіх діамантів і срібла блиск. А стан гнучкий, граційний в обрамленні розкішних шатів, персів-гір – лісова і польова царівна. Зваблива фея: раз глянув – закохався, і пропав. Тобі співати дифірамби гідний лиш Орфей.

Тому здавна наша земля була облюбована людьми. Про це свідчать археологічні знахідки. У 1988-1989 роках археологи досліджували поселення ремісників-косторізів, що проживали тут у ІІІ-ІV століттях.

Місцеві ліси та долини річки були місцем зимівлі великих стад благородного європейського оленя. На початку зими олені скидають роги. Самі вони були для людей цінною сировиною. За допомогою досить досконалих інструментів мешканці розпилювали ріг на тонкі пластини різної форми і збирали речі побутового вжитку, гребені, а також прикраси, ручки для ножів та інше. Все це користувалося попитом на ближніх та дальніх поселеннях.

Про торгівлю свідчить знайдена на Снітинському поселенні римська срібна монета – денарій імператора Галлієна. Про те, що людям подобалася ця земля, свідчать знахідки грецьких драхм, приблизно 250-266 рр. до н.е.

Оскільки село Велика Снітинка знаходиться фактично на порубіжжі степу і лісостепу, доля її була досить складна через постійні напади кочовиків. Наша територія належить до місць розселення Полян. Але в ХІ ст. у результаті полоцької навали на Північне Причорномор’я, величезні масиви родючих чорноземних земель були відділені від Русі. Покинута київським князем територія Степу на південь від Стугни спустошувалася протягом десятиліть. Навіть у ХІ-ХІІІ ст. по всіх степових ярах південний кордон поселень то відступав на північ під натиском кочівників, то повертався на старі кордони. Це не означало, що на нашій території життя припинилося. Цей край, багатий на ліс, воду, різну дичину, родючі чорноземи, не міг залишитися незаселеним. Так, уже ХІV-ХV ст. тут існували поселення на старих місцях, про що свідчать результати археологічних розкопок.

Після того, як Золота Орда розпалася на окремі частини, найбільшої шкоди українським землям почали приносити кримські татари. Але й визвольна війна під проводом Б.Хмельницького та руїна, що настала після його смерті, також призвела до спустошення цих земель. В часи утиску селян і простих козаків у Лівобережній Україні, гетьманування Самойловича й особливо Мазепи, який поклав початок панщині, селяни і козаки змушені були залишати села і втікати на правий берег Дніпра – землю, визнану за мирним трактатом 1680 р. між Росією, Туреччиною і Польщею нейтральною. Так розпочалося заселення і території нашого села.

Історія с. Велика Снітинка пов’язана з іменем Семена Палія. Палій запевнив короля, що не має наміру займати маєтності. І київський біскуп (з лат. – єпископ) А.Залуський дозволив Палію із своїми козаками розташуватися в його фастівських володіннях за умови не робити ніякого “ущербу”. Фастівський полк охоплював територію колишніх Київського, Білоцерківського, Паволоцького, Уманського, Торговицького полків.

По прибутті у Фастів, Палій насамперед взявся за господарство. Результати не забарилися. “Я нашел здесь край и работал около Хвастова, как около своего хазяйства, и обширные поля засеял хлебами, умножились жители, и церкви Божья я построил и укрепил”, – писав Палій гетьману Мазепі. З ім’ям Семена Палія пов’язана назва великого ставу в центрі села – Паліївщина. За переказами, на його пагорбах стояла власна пасіка. З покоління в покоління передавалося, що в селі було багато козаків. Навіть куток над Паліївщиною звався Нижнім. Тут поселилися козаки з Низу, тобто з Січі.

Село В. Снітинка спочатку належало біскупу Йосипу Верещинському, потім – київському біскупу А.Залуському.

У кінці ХVІІ-на початку ХVІІІ ст. “…принадлежала вместе с Мотовиловкой роду Аксаков”. У ХІХ ст. село належало біскупу Каспру Цицишевському.

Не можна обійти стороною історичні назви нашого села і саму його назву. По Л.Похилевичу “Снетинка, село именуется Великою, в древности называлась Масаны и принадлежала вместе с Мотовиловкою роду Аксаков. Снетинкою названо Полием, который владел этим селом за удаление Аксаков в Польшу”. Тобто, якщо вірити Похилевичу, то до XVІІ ст. Велику Снітинку називали Масани. Але Эріх Ляссота із Стеблова, який писав щоденник з 1573 по 1594 р. і подорожував по Україні, пише: “1594 год. 30 апреля… направились к селению Половецкой, село Ротулка. Оттуда через реку Каменицу в Хвастов или Новый Верещин, новый город на р. Унава, принадлежащий киевскому бискупу Иосифу Верещинскому, которого мы нашли здесь и три раза были у него в гостях. Пробыли в Хвастове до 4 мая. 4 мая в Снятинке (небольшой только что основанный городок Верещинского) обедали”. Отже, вже в 1594 році село називалося Снятинка.

Назва села Велика Снітинка пішла від назви річки Снітка, яка протікає в місцевості, де зараз знаходяться такі ставки, як Микитине або Бродок, Паліївщина, Сороче. В місці, де розташоване наше село, річка була не широка і не повноводна, фактично це був широкий струмок.

Село Велика Снітинка розташоване на водорозділі: річка Снітка, Пліська і Стугна утворюють природний трикутник на підході до Києва, так зване Перепетове поле.

Південна частина нашого села – це практично кордон лісостепової зони і степової, бо далі на південь пішли рівні поля, на яких – чимало курганів, які дали цікаві матеріали різних періодів історії – від доби бронзи до середньовіччя. По берегах річки Снітка росли дубові і грабові гаї. Старожили згадують, що ще після революції 1917 року по ярах біля Паліївщини росли великі дуби та берези (хоч і мало їх було) . Але під час всіх воєн, революцій і бідувань, які прокотилися нашим краєм, всі вони були вирубані на будівництво та паливо. Нинішні ліси, що навколо Снітинки, – це вже нові посадки 50-70-х років ХХ століття.

Сама назва річки Снітка могла з’явитися від назви рослини, яка поширена по ярах, схилах та узліссях, – снітка або козлики. Вона використовується в народній медицині. В травниках ХVІ століття снітка згадується як засіб, який застосовувався для профілактики і лікування чуми, холери, раку та інших хвороб. Також напровесні з молодих прикореневих листків можна готувати свіжі салати, які теж мають лікувально-профілактичні властивості. І, можливо, перші переселенці, які заселяли ці землі, використовували цю рослину в їжу, вона їх рятувала від таких страшних хвороб, як чума і холера. Це допомагало їм виживати в перші місяці після переселення, тому й дали назву цій місцевості – Снітка, та й річку так назвали.

Економічна криза 1900-1903 років і пізніша депресія до 1905 року призвели до політичної кризи. Революційні події 1905-1907 років зачепили і Велику Снітинку.

У 1907 році в селі створено місцевий комітет із селян: Кирила Ґанджі, Івана Єгорова, Йосипа Свириденка, Трохима Герасименка, Кирила Герасименка, Антона Петрашенка. Вони розповсюджують антиурядові прокламації “и пропагандируют в народе необходимость ниспровержения существующего государственного строя”. Після їх арешту в селі почалося заворушення. Селяни хотіли визволити заарештованих, але по них було відкрито вогонь з гвинтівок. Кілька людей загинуло. Про цей розстріл селян у с. Велика Снітинка стало відомо членам Державної Думи Георгію Федорову, Мойсею Вовчанському і Івану Кирієнку. І вже 2 березня 1907 р. вони направляють телеграму київському губернатору “О безотлагательном прекращении расстрела”. Така ж телеграма була передана міністру внутрішніх справ Столипіну, який розпорядився “немедленно донести, что там произошло”. Але незважаючи на це, 10 листопада 1907 року було винесено вирок учасникам заворушення. Семеро селян було засуджено до різних строків позбавлення волі.

У часи революції та громадянської війни наші односельчани були прибічниками різних ворогуючих таборів.

Наше село, як і інші тисячі сіл України, не уникло страшного голоду 1932-1933 років. Зі спогадів наших односельчан, які пережили цей страшний час, постають жахливі картини голодомору. В 1932 році урожай був нормальним, весь він був забраний на сплату продподатку. Але й цього виявилося мало, і тоді почали забирати все зерно – і посівне, і харчове, і фуражне. Ходили по селу не приїжджі люди, а наші сільські активісти, які забирали не тільки зерно, а й інші продукти, лазили в печі, а що не могли або не хотіли забирати, нерідко вивертали на підлогу. Залазили на горища і там все перевертали. Ходили із залізними прутами, штрикали їх у землю, сіно, шукаючи заховане зерно. Деякі навіть, заходячи в хату, витанцьовували, щоб почути, який звук видає підлога і чи нема там якоїсь порожнини зі схованим хлібом.

Люди ховали зерно й інші продукти хто де міг. Деякі сім’ї вижили лише тому, що заховали зерно в яру у скринях, а ночами брали потроху.

У кого залишилася корова, той жив трохи краще. Влада не те що не надавала допомоги, а навпаки намагалася знищити чим більше людей. Особливо страшний голод розпочався навесні і влітку. Люди їли все, що траплялося, – собак, котів, якщо могли – ловили птахів, жаб. Багато хто ходив на Паліївщину і Сороче, і там у ставках збирали черепах, на смак вони нагадували яєчню. Об’їдали кору з дерев, листя. Варили борщ з кропиви, пшінки, лободи. Із перетертих листків лободи пекли млинці і їли замість хліба. Їли морожену картоплю, паслін, калачики, акацію, лопуцки ( так у нас називали дику редьку), копали рогіз, сушили його корінь, потім товкли і пекли з нього млинці. В колгоспі варили затірку – в гарячу воду засипали, помішуючи, борошно або дерть, а потім їли. Поступово голод почав відступати, але сталінський режим продовжував репресії. В 1937-1938 роках кількох жителів села було забрано до концтаборів, звідки вони вже не повернулися.

Настав 1941 рік. З початком Великої Вітчизняної війни багато наших односельчан пішли на фронт. Коли стало зрозуміло, що село займуть німці, почалася евакуація. З колгоспного майна вивезли частину зерна й евакуювали на Схід худобу. Погнали її до Дніпра, але перед річкою колону розбомбили німецькі бомбардувальники, і селяни через деякий час повернулися додому.

Захопивши Фастів, гітлерівці зробили спробу прорватися до столиці України, наступаючи вздовж залізниці, але тут були затримані героїчними зусиллями радянських військ та ополченців. Відстань у 8 кілометрів – від Фастова до Сорочого Броду – ворог долав 10 днів.

Як і в часи громадянської війни, так і під час Великої Вітчизняної, жителі нашого села воювали за різні ідеї і по різні боки. Більшість воювала в лавах Червоної Армії, а дехто – в ОУН.

Так, наш земляк Петро Родіонович Онищенко очолював районну організацію українських націоналістів. На біржі праці, в районній управі та інших установах працювали оунівці – вихідці із Великої Снітинки.

Під час Другої світової та Великої Вітчизняної воєн десятки наших односельчан віддали своє життя за те, щоб нащадки могли жити в мирі. Їх могили розкидані не тільки по Україні, Росії, а й по всій Європі. На честь героїв у центрі села поставлено пам’ятник на братській могилі тих, хто загинув, визволяючи наше село.

Жителі села з великою шаною ставляться до братської могили загиблим воїнам. Там зажди прибрано. І зараз ще існує традиція в селі, що після урочистої реєстрації шлюбу молоді покладають квіти до братської могили. А 9 травня завжди проходить урочистий мітинг.

У 1957 р. у селі правлінням колгоспу “Імені Калініна” та партійною організацією видавалася газета “Калінінець”. Друкувалася вона в Фастівській друкарні. До редколегії входило 11 чоловік – це в основному вчителі та працівники колгоспу. Головним редактором був директор Великоснітинської школи Федір Сергійович Кондратенко. Шефами були працівники редакції газети “За радянський фільм” Київської кіностудії імені Довженка. Дописувачами до газети були жителі села – колгоспники, вчителі. Більшість статей стосувалися трудового життя села, але були там і шкільні новини, новини культури, історичні нариси, вірші, гуморески.

Газета “Калінінець” виходила кілька років. А вже з 1961 року виходить газета “Ленінець” як орган партійної і профспілкової організації та дирекції радгоспу “Імені Радянської Армії” с. Велика Снітинка, а з 1963 року радгоспу “Великоснітинський”.

У 70-80-х роках ХХ століття НДГ “Великоснітинське” побудувало для своїх працівників одно- і двоповерхові котеджі та кілька дво- і навіть триповерхових багатоквартирних будинків по вулицях Леніна та Трудовій. Крім працівників НДГ, квартири також отримували вчителі та працівники медичної і соціальної сфери села. Збудовано одно- і двоповерховий гуртожитки для студентів Аграрного університету, які тут проходять практику і стажування. Функціонують їдальня на 50 місць, дитячий садок “Сонечко”, в якому виховується 52 дитини, школа І-ІІІ ступенів, де навчається 278 учнів, працюють 26 педагогів та 11 чоловік обслуговуючого персоналу.

Крім НДГ “Великоснітинське”, зараз у селі починає свій рух приватний капітал. Побудовано і ще будуються понад десять торгових точок (як у нас їх називають “генделики”, що, мабуть, пішло від слова “гендляр” – торговець), ковбасний цех, невелика пекарня, лазня, зала для урочистостей. Крім цього, люди будуються і все більше залишаються в селі. Тож село має добрі перспективи розвитку.

Багата наша земля талановитими людьми, які є гордістю села. Знають і шанують письменника Івана Гнатовича Кологойду – активного культурного та громадського діяча, який є членом Спілки письменників України, автором п’єс, низки оповідань, а також Антона Якимовича Очеретяного, який працював учителем у місцевій школі, писав оповідання для дітей. Його зошити та щоденник ще чекають на публікації. Повагою користуються і журналістка, письменниця Ніна Михайлівна Сало, автор збірки новел для дітей, і Леонід Петрович Онищенко – офіцер, який служив у різних точках Радянського Союзу і в Афганістані, автор збірок поетичних творів військової тематики.

Славиться наш край і самобутніми художниками. Милують око односельців художні полотна Івана Степановича Петрашенка, Галини Михайлівни Кравець та майстринь-вишивальниць Валентини Іванівни Петрашенко та Тетяни Іванівни Манохи.

Багато працівників нашого сільськогосподарського підприємства за свою важку та благородну працю було нагороджено орденами та медалями.

Живуть та працюють у нашому селі прекрасні люди – вчителі, які зростили не одне покоління талановитих снітинчан, за це їм низький уклін.

Вболівають за долю села, його жителів, дбають про благоустрій та добробут очільники сільської громади. Розповідає сільський голова Олександр Іванович Зарубич:

– Найбільша мрія – наблизити село до сучасних стандартів проживання, а саме – завершити освітлення вулиць, відремонтувати шляхи, розвинути торговельну та побутову інфраструктуру села.

Одна з найбільших проблем – це проблема забезпечення умов виховання, відпочинку та розвитку сільської молоді. Вирішення її багато в чому залежить від того, хто розпоряджається Будинком культури, медичною амбулаторією, стадіоном. Зараз всі ці об’єкти знаходяться на балансі державної структури, але вишукуються всі можливості для передачі їх у власність громади.

Для реалізації усіх цих планів потрібні великі кошти. Державний бюджет майже не фінансує потреби сільської громади. Село може підняти тільки інвестор, а тому сільська рада робить все можливе для залучення інвестицій на розвиток села.

Сільською радою проведено ремонт проїжджої частини вулиць Чапаєва, частково по вулиці Шевченка, проводиться благоустрій на кладовищах, проведено капітальний ремонт 8 кілометрів вуличного освітлення.

Сільрада допомагає дитячому садку, школі у вирішенні їх проблем, виділяє кошти на матеріальну допомогу людям, що опинилися у скрутних життєвих обставинах, на лікування, придбання одягу, продуктів харчування.

Розповідає директор Великоснітинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Володимир Анатолійович Волк:

– За підсумками навчально-виховної діяльності в минулому році школа посіла друге місце в районі. Чимало здобутків має наш заклад, але є і проблеми. Не вистачає педпрацівників з окремих предметів, недостатнє фінансування ремонтно- відновлювальних робіт. Щодо останнього, дієву допомогу надають батьки і сільська рада.

Педколектив і дирекція школи дивляться з впевненістю в майбутнє, громада села не стоїть осторонь шкільних проблем, а, отже, школі жити.

Говорить депутат сільської ради, учитель Великоснітинської школи Наталія Євгенівна Муштук:

– Мабуть, поняття “рідний край” закладається в людині з народження. Для мене Велика Снітинка – рідний край, який асоціюється з домом, матір’ю, родиною, друзями, місцем роботи.

Ми живемо у час відродження звичаїв, традицій і культури нашої країни. І сьогодні перед нами стоїть завдання створити умови для розвитку особистості, відтворення її духовного, інтелектуального потенціалу. На мою думку, для цього необхідно зберегти в селі неповторні краєвиди і природу – живлячу криницю знань, почуттів, барв; треба повернути вуличне освітлення; поліпшити покриття доріг; налагодити роботу місцевого Будинку культури. І взагалі, українське село має бути цивілізованим поселенням із ошатними вулицями та сучасною інфраструктурою.

* * *
Іду вулицею села:
– Добридень!
У відповідь:
– Здоровенькі будьте!

Привітні, добрі люди. Чути малечі лемент, доноситься дитячий сміх. Угору глянеш – сонечко моргнуло, дощик крапнув. Ростуть росточки – наша радість, творці майбутнього щасливого життя.

Юрій ПИПКО, с. Велика Снітинка

16 декабря 2009


1


  Закрыть  
  Закрыть